Nem érted, mit mond a grafikus/webes/nyomdász?

dic

A szakmai szleng használata vagy egyszerűen a szakmai nyelv használatának is megvan az etikettje. Normál esetben az orvos sem beszél hozzád latinul, hacsak nem vagy te is orvos. Van is erről egy kedves Kisvakond (Krtek) történet, amikor beteg az egérke és a vakond elhívja a baglyot, hogy gyógyítsa meg a barátját, aki szerint Matricaria Chamomillát kell szerezni, hogy a kis beteg felgyógyuljon. A vakond beutazza a világot, hogy megszerezze a titokzatos virágot, mert senki nem ismeri. A végén derül ki, hogy sima mezei kamilla kell, ami az egér barlangja mellett nő.

Na pont ilyen, amikor neked azt mondja a grafikus, hogy vektorosan küldd át a logót, hogy kell-e a grafikára kifutó és vágójel, hogy nem lesz jó az anyag RGB-ben, csak CMYK-ban, hogy a kép csak 72 dpi-s, a nyomdász megkérdezi, hogy kell-e riccelni, biegelni, a webes, hogy kell-e reszponzív változat

Amikor valaki először foglalkozik ilyesmivel, akkor nagyon bizonytalanító érzés lehet, ha rögtön egy csomó ilyen kifejezéssel találkozik, amit ráadásul teljesen hétköznapi hanghordozással dobnak oda. Azt hiszem, az a minimum, amit megtehetünk a megrendelőinkért, hogy érthetően beszélünk. Ha használjuk is a kifejezéseket, akkor sem csak úgy pőrén, hanem némi magyarázattal, hogy ne a Holdon érezze magát az, aki hallgatja. Ezzel nem csak normálisan viselkedünk, hanem rögtön bizalmat is építünk.

Néhány jellemző kifejezést összeszedtem, amivel az én megrendelőim találkozhatnak, hátha van benne olyan, amit eddig nem ismertetek:

Vágójel, kifutó, tükörméret, vágott méret: Az alábbi képen egy 85×55 mm-es névjegykártyát láttok 3 mm kifutóval, vágójelekkel.

nevjegy

A kifutó mérete 3-3 mm minden oldalon, a névjegy vágott mérete 85×55 mm. A kifutó a vágáskor leesik, azért van rá szükség, hogy véletlenül se maradjon a vágott anyag szélén festék nélküli csík. Tükörméretnek szokták nevezni az anyag azon terültét, amin belül az összes lényeges tartalom elhelyezkedik, egyszerűen nevezhetjük margón belüli résznek.

Méret: A méretet mindig vízszintes x függőleges adatokkal adjuk meg. A 60×30 mm tehát fekvő, a 30x 60 mm pedig álló formátumot jelez!

Névjegykártya méret: Az európai névjegykártya szabványos méretei mm-ben: 90×50 (tehát fekvő), 50×90 (ez álló), vagy 85×55, és 55×85 

72 dpi/ 300 dpi felbontás: A dpi a ‘dots per inch’ kifejezés rövidítése, ami magyarul annyit tesz: pont per hüvelyk. A weben 72 dpi felbontású anyagokat használunk, ez azt jelenti, hogy  egy inch (25.4 mm) hosszban 72  képpontok helyezkedik el. A 72 dpi felbontású anyagok nyomtatva nagyon silány minőségűek lesznek. Nyomdai célra csak a 300 dpi (vagy még nagyobb) felbontású képek felelnek meg.

RGB színtér:A színfelbontást szintén az online és offline terület alapján különül el.Az RGB színtér egy olyan additív színmodell, ami a vörös(red), zöld(green) és kék(blue) fény különböző mértékű keverésével határozza meg a különböző színeket.  Elektronikai eszközök és a számítástechnika terén alkalmazzák,monitorokon, kijelzőkön.

CMYK színtér: A CMYK felbontást a nyomdai technológia követeli meg. A nyomdagépek a C(ciánkék) M(magenta -bíbor) Y(yellow-sárga) K(keycolour-kulcsszín – fekete) megfelelő arányú keverésével érik el a kívánt színeket. Mivel a 3 szín CMY teljes keverése sem eredményez igazi telített feketét, ezért szükség van még a kulcsszínnek nevezett feketére.

cmyk

Pantone vagy direkt szín: Direkt szín, amikor a nyomda nem színkeveréssel alkotja meg a kíván árnyalatot, hanem megrendeli a színskála alapján előre meghatározott színt. A legismertebb és legelterjedtebb színskála a Pantone, ezért a direkt színeket gyakran pantone színnek nevezzük. Ha valaki ilyet használ, az külön költség, viszont az eredmény biztos. Nagy cégek arculatában általában Pantone színek szerepelnek.

pantone_szinter

Layout: kinézet, látványterv. Nyomdai és webes grafikánál az a kép, amit a grafikus elkészít, később esetleg finomít. Eredetileg a layout szedési vázlatot jelentett, melynek segítségével közölték a szedővel a leendő nyomóforma kívánt beosztását (vázlat, makett, beosztási terv).

Brief: a feladat rövid, tömör, de mindenre kitérő vázolása. A megrendelő feladata, hogy a brief egyértelmű legyen s minden lényeges tudnivalót tartalmazzon.

Előzék: a könyvtest és a könyvtábla összekapcsolására használt nyomatlan vagy nyomtatott ív.

Fóliázás, lakkozás: Felületkezelési eljárás amely gátolja a festék lehúzódását, erősebbé teszi a papírt. Anyaga szerint műanyag, optikailag fényes vagy matt változatban létezik.

Formalakk: felületkezelési eljárás. A papír adott helyén és kiterjedésében felvitt lakkréteg, amely tetszőleges formájú lehet. Felhasználási terület igen sokrétű, bármilyen kiemelendő szövegrész felületkezelésére alkalmas.

Behúzott melléklet: A kiadványba be nem kötött melléklet. Ilyenek például a színes magazinokba betett lapok.

Biegelés: Törésre hajlamos, merev, vastag kartonféleségek vaknyomással nyomtatása a hajtás vonalában. Feladat a törésmentes hajtási vonal kialakítása. Dobozok, papírképkeretek készítésénél használják ezt az eljárást.

Riccelés: az a művelet, amikor nyomógépen megfelelő vágóelemek segítségével a papír keresztmetszetét csak részben vágják át. Bemetszést, riccelést alkalmaznak pl. ív matricáknál, az öntapadós fóliák kikészítésekor, a nyomtatott felső papírréteg a bemetszés vonalának megfelelően, könnyen leválasztható az alsó hordozórétegről.

Vektorgrafika: A vektorgrafika az az eljárás, melynek során nem képpontokat használunk a képek leírására, hanem pontokat, egyeneseket, sokszögeket. A vekrorgrafika a képpel ellentétben bármeddig nagyítható minőségromlás nélkül, illetve megfelelő grafikai programokkal szerkeszthető. A logók mindig vektoros formában készülnek. JPG fájl soha nem tartalmaz vektort. Ha a grafikus vektoros logót kér, akkor annak kiterjesztése mindig .ai, .eps  .cdr vagy esetleg .pdf. 

Infografika: Az infografika a rajz, fénykép és a szöveg együttes alkalmazása, mindezen területek formanyelvének felhasználásával létrejött illusztráció. Több mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz és sokkal informatívabb, mint az önmagában álló írott szöveg. Célja minden esetben az információközlés. A jó infografika figyelemfelkeltő, informatív, közérthető. Az előbb taglalt RGB és CMYK színterekkel kapcsolatos infografikát ezen a linken nézhetitek meg.

Reszponzív oldal: olyan weboldal, amelynek szélessége nem fix, hanem igazodik a futtatási környezethez, azaz felveszi az eszköz szélességét, legyen az mobil, tablet vagy eltérő szélességű monitor. A webdesign elkészítésekor külön meg kell tervezni az egyes eszközökön való megjelenést is.

responsive-design2